Artikels

iBeacons: Wat is het en hoe past u het toe binnen uw bedrijf?

Om een antwoord te krijgen op deze vragen zaten we samen met Wouter Vertessen, stagiair bij Userfull. Tijdens zijn stage deed hij onderzoek naar het gebruik van iBeacons en zocht hij naar praktische toepassingen van de technologie binnen Userfull.

Kan je om te beginnen ons even kort uitleggen wat een iBeacon is?

Een iBeacon is een klein toestel dat een signaal verstuurt naar een app op je smartphone of laptop via Bluetooth. Je app voert vervolgens een actie uit, zoals het weergeven van bepaalde informatie. Zo krijg je dus informatie binnen op je smartphone of laptop van zodra je in de buurt komt van een iBeacon.

Wat iBeacon onderscheidt van standaard Bluetooth-gebruik is dat een iBeacon slechts een signaal uitstuurt en dus nooit ontvangt. Er is bijgevolg ook geen sprake van data-uitwisseling met de iBeacon. Het dient simpelweg om de app aan te zetten tot een bepaalde actie. Wat wel tof is, is dat de app kan detecteren hoe ver je je van de iBeacon bevindt.

Hoe heb je getracht van iBeacon-technologie binnen Userfull toe te passen?

Bij Userfull wordt er gebruik gemaakt van het clean desk principe. Hierdoor kan iedereen zich aan een vrij bureau zetten, wat het heel handig maakt om flexibel om te springen met de capaciteit en energie. Het brengt ook wel een groot nadeel met zich mee. Het is niet altijd even duidelijk waar je nog een vrije bureau kan vinden om aan te werken. Je kan het vergelijken met de problematiek van een parking: je wil weten of er nog plaats genoeg is in de parking en zoja, waar je dan precies kan parkeren.


Om dit probleem op te lossen werd er binnen Userfull al gewerkt aan een systeem waarmee je je plaats zou kunnen reserveren en zou kunnen zien welke plaatsen reeds bezet zijn. Als je dan bijvoorbeeld ziet dat er in Brussel geen plaats meer is, zou je een dag in ons satelietkantoor in Mechelen kunnen werken. Als je op voorhand weet dat je in Brussel moet werken omdat je bijvoorbeeld een belangrijke meeting met een klant hebt gepland, kan je eenvoudigweg op voorhand je plaats reserveren.

Als je niet gereserveerd hebt en je zet je aan een bepaalde bureau, dan moet je dit natuurlijk aanduiden in het systeem om  je collega’s in te lichten dat deze plaats reeds bezet is. Ik heb dan getracht om dit reservatie-systeem te versoepelen. iBeacons leken me daar de ideale oplossing voor. Het werkt heel eenvoudig. Onder elk bureau staat er een iBeacon geïnstalleerd. Van zodra  je gaat neerzitten, stuurt de iBeacon een signaal uit naar een app op je smartphone. Deze app maakt op zijn beurt verbinding met de online web service van het reservatiesysteem. Je aanwezigheid wordt dus in real-time genoteerd en je kan meteen aan de slag.

Wat zijn alternatieve manieren voor het gebruik van iBeacons?

Een creatieve manier om iBeacons in te zetten is middels het zogenaamde ‘Indoor positioning’. Hiermee wordt er aan de hand van iBeacons bepaald op welke locatie je je bevindt in een bepaalde ruimte of gebouw. Zoals ik eerder al aanhaalde, kan je app detecteren hoe ver je je van een iBeacon bevindt en welke het dichtst bij jou in de buurt is. Op deze manier kan je locatie vrij nauwkeurig bepaald worden.

Dit zou je ook met GPS kunnen bereiken, maar GPS is zelden nauwkeurig en meet ook geen hoogteverschillen. Of je nu aan een bureau op het eerste of derde verdiep zit, voor de GPS is er geen verschil. Bovendien heb je binnen zelden een goede ontvangst. Een iBeacon daarentegen is heel plaatsgebonden en laat toe om je positie in het gebouw te bepalen. Ik denk dat er zeker enkele creatieve manieren kunnen worden bedacht om hier gebruik van te maken.

Hoe voorspel jij het gebruik van iBeacons in de toekomst? Is het eerder een trend of een blijvende waarde?

Momenteel zie ik het eerder als een trendy toepassing. De duurzaamheid van een technologie zoals iBeacons valt of staat bij de juiste toepassing ervan. Ik blijf echter optimistisch en geloof dat we er wel zullen komen. Er zijn alleszins vele mogelijkheden en voldoende creatievelingen om iBeacons nuttig in te schakelen. Geef het dus nog wat tijd om ermee te experimenteren. De juiste applicatie zal wel gevonden worden.

Welke bedrijven / sectoren zouden gebruik kunnen maken van zeker gebruik maken van iBeacons, hoe kan het allemaal toegepast worden?

Momenteel worden iBeacons vooral toegepast in winkels waar ze dienen als tools voor personal advertising. Apple is hier bijvoorbeeld al mee aan het experimenteren. Je krijgt dan een melding wanneer je in de buurt komt van een bepaald product. Deze melding kan reclame of eventueel een korting zijn. Maar ik zou me er persoonlijk erg aan storen als mijn smartphone voortdurend pop-ups vertoont met reclame.

Daarnaast maken ook verschillende musea gebruik van iBeacons, onder andere het Brooklyn Museum is hier een voortrekker. Bij musea lijkt het me alvast wel een leuke toepassing. Zo kan je een rondleiding volgen in een museum en van zodra je voor een bepaald stuk staat, kan je daar info over lezen of een audiofragment over beluisteren op je smartphone.

Wat zijn mogelijks nog de nadelen of beperkingen van de technologie?

iBeacons sturen een signaal naar je smartphone, die vervolgens beroep doet op een web service voor informatie op te halen. Hiervoor heb je dus een goede mobiele dataconnectie nodig. Dit probleem kan je echter eenvoudig oplossen door specifieke apps te ontwikkelen die data lokaal opslaan op je smartphone. Denk opnieuw aan het voorbeeld van een rondleiding in een museum. Als alle geluidsfragmenten en tekst lokaal in de app zouden worden opgeslagen, hoef je niet langer verbinding te maken met het internet.

Een verder bijkomend nadeel is dat Windows Phone momenteel nog geen iBeacon-ondersteuning biedt. Hopelijk komt dat er wel met Windows 10.

Geïnteresseerd in iBeacons? Bekijk zeker het stagefilmpje van Wouter en laat ons weten hoe u zelf denkt iBeacons toe te kunnen passen in uw bedrijf.


Onderstaande categorieën behoren tot dit artikel, wil je er meer over weten? Klik er dan op door.

, , , ,
Wit_logo_userfull_footer

Scherpenhoek 91
2850 Boom
BTW BE 0439.828.286

Tel: 02 282 08 08
E-mail: info@userfull.be

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor meer nieuws

Scroll naar boven