Artikels

Een bezoek in virtual reality

Virtual reality zit er al jaren aan te komen, maar toch lijkt het iets dat pas in de verre toekomst op punt zal staan. De laatste jaren zijn de ontwikkelingen rond virtual reality in een stroomversnelling geraakt. Daarom hebben wij de virtual reality-toestellen Oculus Rift en Leap Motion onderzocht en getest. Hier onze conclusies:

Oculus Rift

Oculus Rift is een virtual reality-bril. Daarmee neemt u een kijkje in een virtuele wereld en bekijkt u beelden zoals rollercoasters en dinosaurussen alsof u er echt inzit. Daarvoor hoeft u niet eens te kunnen programmeren. U kan verschillende animaties op de website van Oculus Rift vinden. Met het programma Virtual Desktop kunt u naar uw scherm kijken door de Oculus Rift-bril. U kunt bijvoorbeeld een Excel Sheet bekijken alsof u in een enorme koker zit waar u alleen maar cijfers ziet. Gedaan met scrollen: met Oculus Rift beweegt u gewoon uw hoofd op en neer of van links naar rechts om meer kolommen en rijen te bekijken. 

Leap Motion

De Leap Motion is een sensor die uw handen virtueel maakt. U hoeft enkel de sensor op de tafel te leggen en uw handen erboven te houden om ze te virtualiseren. U kan hiermee vrij nauwkeurige acties uitvoeren zoals de blaadjes van een virtuele bloem plukken of met blokjes spelen. Meer dagdagelijkse taken zoals klikken en digitaal schrijven gaan vanaf nu letterlijk met de knip van een vinger.

Een eerste ervaring

Hoe voelt zo’n eerste ervaring aan? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Wij vertellen onze ervaring: “De eerste keer wanneer ik die bril opzette, werd ik plots naar een andere wereld geteleporteerd. Ik was mij er op het eerste moment nog goed bewust van dat ik een bril op had en dat ik in een virtuele wereld zat, maar na een tijdje kreeg ik gevoel dat ik in een ‘echte’ wereld aan het rondlopen was. Ik probeerde voorwerpen zoals stenen, bladeren of bomen die (virtueel) rondom mij stonden vast te grijpen, maar dat mislukte natuurlijk.”

De ervaring is zeker tot een half uur goed vol te houden. Maar sommige collega’s die de Oculus Rift-bril getest hebben moesten na 2 minuten al opgeven. Ze werden misselijk, gedesoriënteerd of kregen hoofdpijn van bijvoorbeeld een ritje in de virtuele rollercoaster. Deze onaangename bijwerkingen worden waarschijnlijk (hopelijk?) weggewerkt bij de finale versie van de Oculus Rift. De instellingen van de virtuele bril aanpassen aan uw persoonlijke ervaring doet natuurlijk ook al wonderen.

De werking

Hoe komt het nu dat u met een bril zoiets voor elkaar krijgt? Elk oog krijgt een apart schermpje. De bewegingssensoren in de bril draaien het beeld voor uw ogen zodat u dit ervaart als een realistisch bewegingsgevoel. De beeldresolutie is hier wel heel belangrijk om een realistische view te hebben. Bij een slechte beeldkwaliteit verliest u echt het virtual reality-gevoel.

De Oculus Rift-bril is niet te vergelijken met een normale 3D-bril (zoals voor uw televisie of in de bioscoop). De Oculus Rift geeft elk oog een apart schermpje waardoor u een aangenaam beeld heeft zonder flikkeringen en de bijhorende hoofdpijn. Uw hersenen corrigeren deze “aparte schermpjes” en vormen één groot geheel dat niet langer twee projecties zijn, maar een echte virtuele omgeving.

Toepassingen

Er zijn enorm veel toepassingen mogelijk. Architecten kunnen hun klanten door hun virtuele woning gidsen, therapeuten kunnen het gebruiken voor relaxatietherapieën of om patiënten angsten te laten overwinnen door hen bijvoorbeeld in een virtuele kamer vol met spinnen te zetten. Wat dacht u van een virtuele meetingroom, waar u gewoon uw bril thuis kan opzetten en plots met uw collega’s (in kostuum) in de vergaderzaal zit?. Bedrijven kunnen virtual reality gebruiken om een virtuele rondleiding te geven in hun kantoor, en zoveel meer. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Omdat de camera’s een view van 360° hebben, kunt u filmen op plaatsen die voor de meeste mensen niet altijd toegankelijk zijn: de top van de Mount Everest, de bodem van de oceaan, de maan, Mars… of deze plaatsen virtueel bezoeken indien u er in het echt nooit naartoe zult gaan. Dit kan natuurlijk ook met plaatsen die wel toegankelijk zijn, zodat mensen die niet goed te been zijn nog naar hun favoriete bestemmingen kunnen gaan.

Zelf bouwen

De Virtual Reality-bril is al sterk gedaald in prijs, maar is nog steeds niet goedkoop. Als doe-het-zelver kunt u ook zelf aan de slag. U kunt proberen om de nodige materialen (scherm, lenzen, een aantal sensoren en ducttape)  te verzamelen en zo uw eigen VR-bril te briccoleren.

Maar voor de minder handige mensen bestaat er gelukkig iets dat bijna iedereen heeft en waarmee u al een heel eind komt: uw smartphone. Scherm: Check. Sensoren: Check. Voeg een paar lenzen en een beetje karton toe en u heeft een eigen Google Cardboard. Hiermee kunt u al zeer leuke demo’s bekijken: een ritje op de rollercoaster, een optreden van Paul McCartney, een reis door de ruimte en nog veel meer.

De toekomst

Een Oculus Rift is vrij groot en is iets dat mensen niet voor een lange tijd willen dragen. Maar daarbij moet u in het achterhoofd houden dat virtual reality nog steeds in een ontwikkelingsfase zit. De voorbije jaren is er al enorme technologische vooruitgang geboekt en het ziet er niet naar uit dat dit gaat stoppen.

Naast virtual reality bestaat er ook zoiets als augmented reality. Het verschil met virtual reality is dat er met augmented reality virtuele elementen aan de reële wereld worden toegevoegd, zoals dinosaurussen in uw eigen living of lava op de grond van uw klaslokaal. Bij virtual reality kunt u ontsnappen uit de reeële wereld en komt u in een volledig nieuwe omgeving terecht.

Zo ziet u maar dat er in de laatste jaren enorme technologische vooruitgang is geboekt op vlak van virtual reality. Maar wat brengt de toekomst ons? Is virtual reality een hype, die daarna weer snel zal verdwijnen? Zal de bril kleiner worden? Zal iedereen hem dragen binnen een aantal jaren, net zoals iedereen nu een gsm heeft? Zullen rusthuizen volzitten met bejaarden die een virtuele reis maken naar Benidorm? Van één ding zijn we zeker: virtual reality zal nog veel mensen verbazen, en ons niet allerminst.


Onderstaande categorieën behoren tot dit artikel, wil je er meer over weten? Klik er dan op door.

Wit_logo_userfull_footer

Scherpenhoek 91
2850 Boom
BTW BE 0439.828.286

Tel: 02 282 08 08
E-mail: info@userfull.be

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor meer nieuws

Scroll naar boven