Artikels

IT-herstelplan: Disaster Recovery

Dag in dag uit werken we met verschillende soorten technologieën en applicaties die onze data verwerken en opslaan. Denk maar aan je laptop met gedeelde bestanden, elektronische betalingen, webshops, opgeslagen fotoalbums enz.

Onverwacht wordt je kantoor, datacenter of netwerk getroffen door een natuurramp, brand, stroomuitval, hardware en/of netwerkprobleem. Zijn wij onze data dan kwijt en wat zijn de gevolgen hiervan? Kunnen wij ons bijvoorbeeld dan nog aanmelden op verschillende accounts en betalingen uitvoeren?

Grafiek met onverwachte gebeurtenissen die IT-problemen kunnen veroorzaken

Kian en Jonathan verdiepte zich tijdens hun stage in een Disaster Recovery Plan. Een plan dat je beschermt tegen alle mogelijke onverwachte problemen. Het bevat onder andere back-ups en resources om alle data terug in de gewenste tijd en volgorde te herstellen.

Verschillende disaster recovery scenario’s en tools

Als eerste onderzochten Kian en Jonathan om de hoeveel tijd en hoe vaak we best onze data synchroniseren. Zo concludeerden ze: “Hoe sneller en meer we syncen, hoe minder data we verliezen maar hoe meer tijd, bronnen en middelen we nodig hebben.”

Nadien gingen ze aan de slag met verschillende disaster recovery scenario’s en tools. Zo experimenteerden ze met verschillende Microsoft Azure tools voor databases, fileservers en applicaties.

Daarnaast kwamen ze tot de conclusie dat sommige bedrijven nog niet op de hoogte zijn dat er ook back-up mogelijkheden bestaan voor Microsoft 365 oplossingen en dat kan wel eens interessant zijn. Denk maar aan je Outlook e-mails, Teams berichten, SharePoint en andere files. Hiervoor hebben ze een heleboel andere tools getest waarmee je heel eenvoudig back-ups kan inplannen en herstel kan toepassen.

Tot slot is het belangrijk om samen met je klant een soort procedure op te stellen, indien het disaster recovery plan geactiveerd zou worden. Hierin staat beschreven wat je klant kan doen, wat wij als IT-partner kunnen doen, wat de gevolgen zijn voor de gebruikers enz.

Een leerrijke stage

“Wij hebben vooral geleerd dat er altijd iets onverwachts kan gebeuren en je dus beter voorbereid kan zijn mocht er zo’n ramp of ander probleem zich voordoen. Daarnaast was het een uniek onderzoek, waarbij we verschillende keren out of the box hebben moeten denken en met veel nieuwe technologieën in contact zijn gekomen. Tot slot hebben wij een fijne stage ervaren met een goede ondersteuning en toffe collega’s.”

Bedankt Kian en Jonathan voor dit geweldige project waar je afgelopen weken aan gewerkt hebben en wensen jullie nog heel veel succes!

Ook benieuwd naar een stage bij Userfull? Neem een kijkje tussen onze stages en ga de uitdaging tegemoet!


Onderstaande categorieën behoren tot dit artikel, wil je er meer over weten? Klik er dan op door.

, , , , , , ,
Wit_logo_userfull_footer

Scherpenhoek 91
2850 Boom
BTW BE 0439.828.286

Tel: 02 282 08 08
E-mail: info@userfull.be

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor meer nieuws

Scroll naar boven